Άδωνις

Adonis

Είναι ένας θεός της Φρυγικής Θρησκείας.

Ετυμολογία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η ονομασία "Άδωνις " σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη " ".

Γέννηση[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Μητέρα του θεωρείται η πανέμορφη Σμύρνα ή Μύρρα, η κόρη του βασιλέα των Ασσυρίων Θείαντα. Η μητέρα του μεταμορφώθηκε από τους θεούς σε δέντρο, (τη μυρόβλητη σμύρνα, μυρτιά), ενώ είχε μέσα στα σπλάχνα της, αγέννητο ακόμη, τον Αδώνιδα. Σχίστηκε η φλούδα της μυρτιάς και βγήκε από μέσα το ασυναγώνιστο σε κάλλος βρέφος.

Έτρεξαν αμέσως οι νεράιδες κι έλουσαν το βρέφος με τα μυροβόλα δάκρυα της μητέρας του. Έτρεξε και η θεά του κάλλους η Αφροδίτη και μαγεμένη από την ομορφιά του μωρού το πήρε και το έδωσε στην Περσεφόνη να το μεγαλώσει.

Ανταγωνισμός Αφροδίτης - Περσεφόνης[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο Άδωνις μεγαλώνοντας έγινε ένας ωραίος έφηβος. Όταν ήρθε η μέρα να επιστρέψει η Περσεφόνη τον Άδωνη στην Αφροδίτη, όπως ήταν η συμφωνία, η βασίλισσα του Κάτω Κόσμου αρνήθηκε. Είχε μεγαλώσει με τόση φροντίδα το παιδί αυτό και το είχε αγαπήσει, ώστε σπάραζε η καρδιά της να το αποχωριστεί. Οι δυο θεές διαφώνησαν και μη φθάνοντας σε αποτέλεσμα ζήτησαν τη παρέμβαση του Δία.

Ο Ζεύς, για να μην στεναχωρήσει καμιά από τις δυο θεές, αποφάσισε να κρατούν, τέσσερις μήνες του έτους, η κάθε μία κοντά της τον Άδωνη.

Τους υπόλοιπους τέσσερις μήνες ο Άδωνης θα μπορούσε να τους χρησιμοποιήσει, όπως ήθελε. Τους τέσσερις αυτούς μήνες τους έκανε δώρο ο νέος στην Αφροδίτη και έμενε κοντά της τον περισσότερο χρόνο. Η διαμονή του Άδωνη στη γη έφερνε την άνοιξη και τη αναζωογόνηση της φύσης.

Θάνατος του Άδωνη[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Όταν μεγάλωσε ο Άδωνης έγινε κυνηγός . Συνοδό του στο κυνήγι είχε συνήθως την Αφροδίτη. Η προτίμηση που έδειχνε σε αυτόν η θεά της αγάπης, έκαναν τον αιμοβόρο Θεό Άρη να φθονήσει τον νέο. Μεταμορφωμένος σε κάπρο, όρμησε εναντίον του και τον σκότωσε.

Τα δάκρυα της θεάς Αφροδίτης αναμίχθηκαν με το αίμα του νεκρού Αδώνιδα. Σύμφωνα με τον μύθο οι ανεμώνες φυτρώνουν εκεί που χύθηκε το αίμα και τα αθώα πέταλά τους θυμίζουν για πάντα τον πόνο της ωραιότητας. Και το αίμα αυτό, έβαψε κατακόκκινα τα τριαντάφυλλα που μέχρι τότε ήταν κατάλευκα.

Λατρεία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η λατρεία του Άδωνη διαδόθηκε στην Ελλάδα μετά από τον Πελοποννησιακό πόλεμο. Προς τιμή του ωραίου αυτού θνητού, που ήταν το σύμβολο της βλάστησης και της άνοιξης, τελούσαν γιορτές τα "Αδώνια".

Στην τελετή αυτή μαζεύονταν γυναίκες και θρηνούσαν μπροστά σε δυο κλίνες, όπου είχαν τοποθετηθεί ξύλινα ή κερένια αγάλματα, ομοιώματα του Άδωνη και της Αφροδίτης.

Συμβολισμός[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο θάνατος του Άδωνη συμβολίζει την εξαφάνιση της βλάστησης στην εποχή του χειμώνα και τον αφανισμό του σπόρου μέσα στη γη για λίγο χρόνο. Ο κάπρος είναι το άροτρο που σχίζει τα σπλάχνα της γης, για να γίνει η σπορά.

Η διαμονή του Άδωνη κοντά στην Περσεφόνη συμβολίζει την κατάχωση του σπόρου μέσα στη γη και η παραμονή του κοντά στην Αφροδίτη τη βλάστησή του πάνω από τη Γη.

Πιθανή Ιστορική Ερμηνεία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Είναι ενδεχόμενο ο Άδωνις να αποτελεί την μετεξέλιξη, στον μικρασιατικό χώρο, του Αιγυπτιακού θεού Άθωνα (Aton).

Στην περίπτωση αυτή, την λατρεία του μετέφεραν στην Μικρά Ασία Αθωνιστές πρόσφυγες από την Αίγυπτο, όταν μετά το τέλος της βασιλείας Αμενώφιος Δ' (Akhenaton) άρχισαν απηνείς διωγμοί κατά των οπαδών της θρησκείας αυτής.

Περισσότερα για το σενάριο αυτό βλέπε εδώ

Οι πρώτοι χριστιανοί όταν ερώτησαν το μαντείο για το λόγο του θεού Ιαώ (θεός των Γνωστικών), πήραν ως απάντηση «είναι ο Ήλιος».

Ο εκκλησιαστικός Ωριγένης εξομοιάζει τον Ήλιο με τον "Αδωνάι" των Εβραίων.

Εσωτερική Αρθρογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Βιβλιογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ιστογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Επίσης,