FANDOM

Άνωσις

Buoyancy

Buoyancy-01-goog

Άνωση Υδροστατική Επίδραση

Falling-Body-01-goog

Άνωση Υδροστατική Επίδραση

Mathematicians-Archimedes-Eyreca-goog

Αρχιμήδης Άνωση

Laws-Archimedes-04-goog

Νόμος Αρχιμήδη Άνωση

Archimedes-eureka-01-goog

Αρχιμήδης Αρχή Αρχιμήδους Άνωση ανακάλυψη εύρεση

Archimedes-eureka-02-goog

Archimedes-eureka-03-goog

- Μία επίδραση.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "Άνωση" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "άνωθεν".

ΕισαγωγήEdit

Άνωση ονομάζεται η ανοδική δύναμη (συνισταμένη δυνάμεων) που δέχεται ένα στερεό σώμα από το ρευστό μέσα στο οποίο βρίσκεται.

Αποδεικνύεται ότι η συνισταμένη αυτή έχει πάντοτε κατακόρυφη, προς τα άνω, κατεύθυνση, και αποτελεί επομένως μια δύναμη αντίθετη από το βάρος του σώματος.

  • Η Άνωση διακρίνεται σε στατική και δυναμική.

Στατική άνωσηEdit

Η στατική άνωση (buoyancy) περιγράφεται απο την Αρχή Αρχιμήδη η οποία ορίζει ότι «Κάθε σώμα βυθισμένο σε ρευστό δέχεται δύναμη ίση και αντίθετη με το βάρος του ρευστού που εκτοπίζει».

Η Άνωση εκφρασμένη μαθηματικά δίνεται από τον τύπο:

$ A = \rho g V $
όπου:

Παραδείγματα στατικής άνωσης Edit

  • Ένα κομμάτι ξύλου επιπλέει στο νερό διότι η άνωση που δέχεται είναι μεγαλύτερη απο το βάρος του, λόγω του ότι η πυκότητα του είναι μικρότερη απο αυτήν του νερού.

Αντιθέτως ένα κομμάτι χάλυβα δεν επιπλέει καθώς το βάρος του είναι μεγαλύτερο απο την άνωση κάτι το οποίο οφείλεται στον γεγονός ότι η πυκνότητα του είναι μεγαλύτερη απο αυτή του ύδατος.

  • Ένας άνθρωπος επιπλέει στο νερό μόνον εφόσον βυθίσει και μέρος της κεφαλής του καθώς διαφορετικά δεν εκτοπίζει όγκο νερού, το βάρος του οποίου να είναι ίσο με το δικό του.
  • Ένα πλοίο επιπλέει, παρότι η πυκνότητα του υλικού κατασκευής του (χάλυβας) είναι μεγαλύτερη του νερού, εφόσον εκτοπίζει όγκο νερού που έχει βάρος ίσο ή μεγαλύτερο με το δικό του. Το υποβρύχιο έχει τη δυνατότητα να μεταβάλει το εκτόπισμά του με πλήρωση ύδατος ειδικών δεξαμενών που φέρει.

Δυναμική άνωση Edit

Δυναμική άνωση (lift) εμφανίζεται στην περίπτωση που το ρευστό μέσα στο οποίο είναι βυθισμένο το σώμα έχει ταχύτητα.

Στην περίπτωση αυτή λόγω διαφοράς ταχυτήτων του ρευστού μεταξύ δύο πλευρών του σώματος δημιουργείται δύναμη που ωθεί το σώμα προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Προφανώς για να συμβεί κάτι τέτοιο το σώμα δεν θα πρέπει να είναι συμμετρικό ή αν είναι συμμετρικό θα πρέπει να περιστρέφεται και να περιρέεται ταυτόχρονα απο το ρευστό.

Μαθηματικά η δυναμική άνωση εκφράζεται ως εξής:

$ L = \frac{1}{2} C_L \rho A U^2 $

όπου:

  • CL : συντελεστής άνωσης (Lift coefficient)
  • ρ: πυκνότητα ρευστού
  • Α: επιφάνεια σώματος κάθετη στη ροή
  • U: ταχύτητα σώματος ως προς το ρευστό

Παραδείγματα δυναμικής άνωσης Edit

Η άνωση ειναι μια εκ των δυο συνιστωσών της αεροδυναμικής δύναμης που εφαρμόζεται στο αεροδυναμικο κέντρο ενος αεροδυναμικου σωματος.

Η άνωση ειναι ιση με το βάρος του αεροσκαφους οταν αυτο κινειται σε οριζοντια ευθυγραμμη πτήση,

Με το παραδειγμα αυτό γινεται ευκολα κατανοητο οτι, η άνωση, ειναι η κυρίαρχη δύναμη μαζί με την αερο-αντίσταση κατα την πτήση του αεροσκαφους.

Επιπλέον, η άνωση ειναι πάντοτε κάθετη στο διάνυσμα της ταχύτητας του αεροσκάφους.

  • Τα αεροσκάφη στηρίζονται σε αυτή την αρχή προκειμένου να απογειωθούν, να ανέρχονται, να κατέρχονται, και να διατηρούνται σε συγκεκριμένο ύψος κατά τη διάρκεια της πτήσης. Η διατομή των πτερυγίων τους είναι τέτοια ώστε στην κάτω πλευρά να αναπτύσσονται μικρότερες ταχύτητες και κατά συνέπεια μεγαλύτες πιέσεις απο ότι στην πάνω πλευρά, δημιουργώντας έτσι την άνωση.
  • Το «φάλτσο» της μπάλας κατά τη διάρκεια ενός κτυπήματος της στο ποδόσφαιρο. Καθώς η μπάλα κινείται στον αέρα (ρευστό) και περιστρέφεται ταυτόχρονα, δημιουργεί μια ζώνη με υψηλότερη ταχύτητα στην μια της πλευρά και μια ζώνη με χαμηλότερη ταχύτητα στην άλλη λόγω της περιστροφής της. Η διαφορά αυτή των ταχυτήτων συνεπάγεται διαφορά πιέσεων που ωθούν την μπάλα προς μια κατεύθυνση.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Ikl Κίνδυνοι ΧρήσηςIkl

Επίσης,

IonnKorr-System-00-goog