Ιθάκη

Ithaca

Ιθάκη Κεφαλληνία

Ιόνιοι Νήσοι Οδύσσεια
Λευκάδα Ιθάκη Κεφαλληνία

Ιόνιοι Νήσοι

Οδυσσεύς Ιθάκη

- Μία νήσος του Ιονίου Πελάγους που ανήκει στην Ελλάδα.

Ετυμολογία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η ονομασία "Ιθάκη" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Αίθικες".

Γεωγραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Ιθάκη είναι η μικρότερη, μετά τους Παξούς, νήσος των Επτανήσων και βρίσκεται στα νότια της Λευκάδας και στα βορειοανατολικά της Κεφαλληνίας, από την οποία χωρίζεται με τον ομώνυμο πορθμό.

Μορφολογία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Ιθάκη παρουσιάζει πλούσιο διαμελισμό στις ανατολικές ακτές, που χαρακτηρίζονται από πολλούς κόλπους και ακρωτήρια.

Το βορειότερο άκρο της νήσου αποτελεί το ακρωτήριο "Μέλισσα", ενώ το νοτιότερο το ακρωτήριο "Άγιος Ανδρέας".

Ανάμεσα στα δυο αυτά άκρα παρεμβάλλονται ο όρμος Φρικών, το ακρωτήριο Μαυρωνάς, το ακρωτήριο Άγιος Ηλίας, ο κόλπος Μώλου, το ακρωτήριο Σχοίνος και άλλα ακρωτήρια. Το μήκος των ακτών φτάνει συνολικά τα 101 km.

Στο νήσο δεν υπάρχουν όρη αλλά υπάρχουν οι λόφοι Νηρίτο (806 m) και το Ημεροβίγλιο (669 m).

Χαρακτηριστικό της νήσου είναι τα άγονα εδάφη του και η λειψυδρία, που εμποδίζουν την ανάπτυξη γεωργίας. Η νήσος στηρίζεται οικονομικά κυρίως από τον τουρισμό και την αλιεία.

Η Ομηρική Ιθάκη[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το όνομα της νήσου είναι γνωστό από την Αρχαιότητα, καθώς αναφέρεται στην Οδύσσεια, κάποιες νεότερες μελέτες όμως αμφισβητούν κατά πόσο η σημερινή Ιθάκη ταυτίζεται με την Ομηρική[1].

Η γενική εκτίμηση των ειδικών δέχεται την ταύτιση της σημερινής με την ομηρική Ιθάκη, εξηγώντας ότι οι διαφορές από την περιγραφόμενη τοπογραφία στην Οδύσσεια προέκυψαν είτε λόγω άγνοιας της τοπογραφίας της νήσου από τον ποιητή, είτε εξ αιτίας «ποιητικής αδείας».

Ωστόσο είναι πιθανότερο ένα άλλο σενάριο:

Αρχικά (β' ήμισυ 2ης χιλιετίας π.Χ.),

  • η "μεγάλη νήσος" δηλ. η σύγχρονη Κεφαλληνία να αποκαλούνταν "Ιθάκη" (ή Αιθάκη) και
  • η "μικρή νήσος" δηλ. η σύγχρονη Ιθάκη να αποκαλούνταν "Αστερίς".

Σύμφωνα με αυτήν την υπόθεση, οι Αίθικες (ακριβέστερα, οι πρόγονοι της φυλής αυτής της Κλασσικής Περιόδου) κατά το β' ήμισυ της 2ης χιλιετίας π.Χ., που κατοικούσαν στην Παρα-ιόνια ακτή της Δυτικής Ελλάδας, επέτυχαν να αποικήσουν την απέναντι μεγάλη νήσο (δηλ. την σημερινή νήσο Κεφαλληνία).

Προφανώς, μετά από κάποιες δεκαετίες η νήσος αυτή ονομάσθηκε "Αιθάκη" (που βαθμιαία μετεξελίχθηκε σε Ιθάκη).

Σε μεταγενέστερη εποχή την νήσο αυτή την κατέλαβαν και την αποίκησαν οι Κεβρήνες ( που παρεφθάρησαν σε Κεφαλλήνες). Αυτοί ανάγκασαν τους ορισμένους από τους προγενέστερους κάτοικους Αίθικες να καταφύγουν στην παρακείμενη μικρή νήσο Αστερίδα (δηλ. την σύγχρονη Ιθάκη) ενώ αφομοίωσαν τους υπόλοιπους.

Αργότερα η βορειότερη νήσος των Ιονίων η Σάμη (δηλ. η σύγχρονη Κέρκυρα) καταλήφθηκε από άγνωστο λαό και μερικοί κάτοικοί της μετανάστευσαν στην φιλική νήσο Κεφαλληνία και ίδρυσαν πόλη Σάμη.

Την εποχή του Τρωικού Πολέμου η σύγχρονη "Κεφαλληνία" εξακολουθούσε ακόμη να ονομάζεται "Αιθάκη" και η σύγχρονη Κέρκυρα να ονομάζεται "Σάμη". Έτσι ο Νεών Κατάλογος της Ιλιάδας αναφέρει, σωστά, ότι οι κάτοικοι της "Ιθάκης" κυβερνούσαν επίσης και την Ζάκυνθο και την "Σάμη".

Σύμφωνα με αυτή την εκδοχή τα Κροκύλεια πρέπει να ήταν οι υπόλοιπες νησίδες του Ιονίου (συμπεριλαμβανόμενης της Αστερίδος (= σύγχρ. Ιθάκης), η Αιγίληψ μάλλον πρέπει να ταυτισθεί με την σύγχρονη Παλική και το δασώδες ("εἰνοσίφυλλον και ἀριπρεπές") Νήριτο (ή Νήιο) είναι το σύγχρονο όρος Αίμος της Κεφαλληνίας.

Οπότε ενδεχομένως να πρέπει να απορριφθούν και ακόλουθες ταυτίσεις:

  • τα Κροκύλεια αντιστοιχούν με την μεταγενέστερη Κράνη,
  • η Αιγίληψ με τους οχυρούς Πρώννους και

Αν, επιπλέον, ταυτισθεί και το Δουλίχιο (νήσος των Τηλεβόων) με την σύγχρονη Λευκάδα και οι Εχινάδες Νήσοι με τις Παραλευκάδιες νήσους (Μεγάνησος (ή Μεγανήσι), Κάλαμος, Κάστος (ή Καστός), Άτοκος κ.α) τότε όλα τα ασαφή και σκοτεινά σημεία του Ομηρικού Καταλόγου αποσαφηνίζονται πλήρως.

Νεαιτάω δ’ Ἰθάκην εὐδείελον
ἐν δ’ ὄρος αὐτῇ, Νήριτον εἰνοσίφυλλον, ἀριπρεπές
ἀμφὶ δὲ νῆσοι πολλαί ναιετάουσι μάλα σχεδὸν ἀλλήλῃσι,
Δουλίχιόν τε Σάμη τε καὶ ὑλήεσσα Ζάκυνθος.
Αὐτή δὲ χθαμαλὴ πανυπερτάτη εἰν ἁλὶ κεῖται πρὸς ζόφον,
αἱ δὲ τ’ ἂνευθε πρὸς ἠῶ τ’ ἠέλιόν τε…
~ Οδύσσεια ι, 21-26

Σύγχρονη Κατάσταση[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Πρόκειται για επιμήκη νήσο με έκταση 92,6 km² και πληθυσμό 3.646 κατοίκους. Μαζί με άλλες μικρότερες νήσους αποτελεί την επαρχία Ιθάκης που ανήκει στο νομό Κεφαλληνίας.

Υποσημειώσεις[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. Wilhelm Dörpfeld, Alt-Ithaka (1927)

Εσωτερική Αρθρογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Βιβλιογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • "Ιθάκη: Το σύμβολο". Ειδικό αφιέρωμα για την Ιθάκη των μύθων και της ιστορίας του περιοδικού Γεωτρόπιο τεύχος 70 σ. 84-92 (Αύγ. 2001)

Ιστογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Επίσης,