Science Wiki
Advertisement

Κωπαΐς

Lake

Λίμνη Λίμνες Γης
Λίμνες Ασίας Λίμνες ΕυρώπηςΛίμνες Αφρικής Λίμνες Βόρειας Αμερικής Λίμνες Νότιας Αμερικής Λίμνες Ωκεανίας Λίμνες Γης

Βοιωτία Κωπαΐδα Λίμνη

Βοιωτία Κωπαΐδα Λίμνη

Βοιωτία κατά την Κλασσική Εποχή.

Βοιωτία

Βοιωτία

Βοιωτία

- Μία Λίμνη της Βοιωτίας.

Ετυμολογία[]

Πρότυπο:Lakes /Balcanice

Η ονομασία "Κωπαΐδα" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "Κηφισσία" της οποίας αποτελεί παραφθορά.

Η Κωπαΐδα όφειλε την ονομασία της στην αρχαία Βοιωτική πόλη Κώπες, που βρισκόταν στην θέση περίπου του σημερινού χωρίου "Κάστρου".

Γεωγραφία[]

Η λίμνη αυτή στην Σύγχρονη Εποχή είναι αποξηραμένη.

Η πεδιάδα βρίσκεται στα βόρεια του νομού Βοιωτίας και περικλείεται από τα όρη

  • Ελικών στα δυτικά,
  • Πτώο στα ανατολικά,
  • Χλωμό στα βόρεια και
  • από μικρότερα υψώματα στα νότια που χωρίζουν την Κωπαΐδα από την πεδιάδα της Θήβας και των Βαγίων.

Οι ποταμοί που εξέβαλλαν σε αυτήν ήταν:

Ιστορία[]

Η Κωπαΐδα είναι σύγχρονη πεδιάδα της Βοιωτίας η οποία δημιουργήθηκε ύστερα από την αποξήρανση της ομώνυμης λίμνης κατά το διάστημα 1880-1930.

Λεγόταν επίσης και Κηφισίδα λίμνη επειδή χυνόταν σε αυτή ο ποταμός Κηφισός.[1]

Η αποξήρανση της Κωπαΐδας[]

Τα έργα για την αποξήρανση της Κωπαΐδας άρχισαν την δεκαετία του 1880, ενώ το έργο ολοκληρώθηκε τελικά το 1931. Στην πρώτη φάση πραγματοποιήθηκαν αποστραγγιστικά έργα από γαλλική εταιρία κατά την περίοδο 1882-1886.

"Είχον μάθει αργότερον παρά τινος φίλου μου Γερμανού, Τσίγλερ καλουμένου και αξιωματικού του μηχανικού εν Ελλάδι, ότι οι Βαυαροί εις το περί αποξηράνσεως της Κωπαϊδος λίμνης κεφάλαιον εστήριζον ελπίδας πολυφέρνους. Πρώτον, ότι εξ αυτών των υπό του δημοσίου γενησομένων εξόδων κατά τας εργασίας του μεγάλου εκείνου επιχειρήματος η ωφέλεια τους δεν θα ήτον ευκαταφρόνητος και δεύτερον η βραδυτέρα παραγωγή εκ των καλλιεργηθησομένων γαιών της Κωπαΐδος θα επλήρουν τα θυλάκια των. Ένα χρόνο αργότερα ο Βαυαρός Λούφτ, υπολοχαγός του μηχανικού, παρουσιάζεται έξαφνα στη Λειβαδιά κι΄αρχίζει τις εργασίες της αποξήρανσης. Οι Βαυαροί για να πετύχουν την έναρξη του έργου είχαν κιόλας προϋπολογίσει τις δαπάνες σε 300.000 δραχμές περίπου. Ένας παράλληλος όμως υπολογισμός του Ναούμ δείχνει ότι τα έξοδα θα μπορούσαν να φθάσουν σε 7.000.000 δραχμές."

~ Παναγιώτης Παπαναούμ, Αυτοβιογραφία 1873[2]

Η Κωπαΐδα αποξηράνθηκε προσωρινά αλλά εξ αιτίας μείωσης της επιφάνειας του εδάφους της, που σημειώθηκε αμέσως μετά την αποξήρανση, η περιοχή πλημμύρισε ξανά τα επόμενα έτη.

Τότε πραγματοποιήθηκαν νέα έργα από αγγλική εταιρία ("Λίμνη Κωπαΐδος ΑΕ") τα οποία ολοκληρώθηκαν το 1931 και η λίμνη αποξηράνθηκε οριστικά. Με την αποξήρανση της λίμνης δημιουργήθηκαν 241.000 στρέμματα καλλιεργήσιμης γης.[3] Το 1953 η περιοχή της Κωπαΐδας απαλλοτριώθηκε και ταυτόχρονα δημιουργήθηκε με το Ν.Δ. 2488/24-7-1953 ο Οργανισμός Κωπαΐδos (νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου) ο οποίος αντικατέστησε την αγγλική εταιρία και εφάρμοσε πρόγραμμα εναλλασσόμενων καλλιεργειών.

Μινυακή Κωπαΐδα[]

Οι πρώτοι που αποξήραναν την λίμνη Κωπαΐδα, ήταν οι αρχαίοι κάτοικοι του Ορχομενού, οι Μινύες.

Οι Μινύες τον 16ο αιώνα π.Χ. περίπου, πραγματοποιώντας εντυπωσιακά αρδευτικά έργα για την εποχή κατάφεραν να αποξηράνουν την λίμνη.

Για τον σκοπό αυτό δημιούργησαν μία σειρά από σήραγγες και καταβόθρες διοχετεύοντας τελικά το ύδωρ της λίμνης στον κόλπο της Λάρυμνας.

Τα αρδευτικά αυτά έργα καταστράφηκαν μετά την παρακμή των Μινύων και την κάθοδο στην περιοχή των Βοιωτών.

Στην καταστροφή των έργων συνέβαλαν και καταστρεπτικοί σεισμοί που σημειώθηκαν στην περιοχή.

Έτσι σταδιακά στις αρχές του 13ου π.Χ αιώνα, η περιοχή πλημμύρισε πάλι και επανασχηματίστηκε η λίμνη.

Έργα αποξήρανσης έγιναν και κατά την περίοδο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, από τον Κράτητα τον Ολύνθιο, όπως αναφέρει ο Στράβων.

Υποσημειώσεις[]

  1. Παυσανία, Ελλάδος περιήγησις/Βοιωτικά ἐξ Ἀκραιφνίου δὲ ἰόντι εὐθεῖαν ἐπὶ λίμνην τὴν Κηφισίδα--οἱ δὲ Κωπαί̈δα ὀνομάζουσι τὴν αὐτήν-- πεδίον καλούμενόν ἐστιν Ἀθαμάντιον: οἰκῆσαι δὲ Ἀθάμαντα ἐν αὐτῷ φασιν. ἐς δὲ τὴν λίμνην ὅ τε ποταμὸς ὁ Κηφισὸς ἐκδίδωσιν ἀρχόμενος ἐκ Λιλαίας τῆς Φωκέων καὶ διαπλεύσαντί εἰσι Κῶπαι
  2. Αυτοβιογραφία Π.Π.Ναούμ
  3. Οργανισμός Κωπαΐδος

Εσωτερική Αρθρογραφία[]

Βιβλιογραφία[]

Ιστογραφία[]

Επίσης,

Advertisement