Science Wiki
Advertisement

Πανικός

[1]

φόβος.

φόβος
Φοβία

- Μία Ψυχική Κατάσταση

Είναι επίσης ένα συναίσθημα.

Ετυμολογία[]

Ikl.jpg Ψυχή Ikl.jpg

Ψυχή

Συναισθήματα

Η ονομασία "τρόμος" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "[[]]".

Εισαγωγή[]

Το βασικό χαρακτηριστικό της Διαταραχής Πανικού είναι οι επαναλαμβανόμενες, απροσδόκητες Προσβολές (Κρίσεις) Πανικού που συνοδεύονται, για τουλάχιστον ένα μήνα, από επίμονη ανησυχία του ατόμου μήπως του ξανασυμβεί το ίδιο ή ανησυχία για τις συνέπειες των προσβολών αυτών (μήπως πάθει καρδιακή προσβολή, μήπως χάσει τον έλεγχο, μήπως «τρελαθεί»).

Κρίση πανικού[]

Η Κρίση (Προσβολή) Πανικού είναι μια διακριτή περίοδος έντονου φόβου, δυσφορίας και εσωτερικής έντασης, κατά την οποία εμφανίζονται αιφνίδια τουλάχιστον τέσσερα (4) από τα παρακάτω συμπτώματα:

  1. αίσθημα παλμών (αίσθημα ότι η καρδιά πάει να σπάσει)
  2. εφίδρωση
  3. τρόμος
  4. αίσθημα δύσπνοιας
  5. αίσθημα πνιγμονής
  6. πόνος ή δυσφορία στο στήθος
  7. ναυτία
  8. αίσθημα ζάλης ή λιποθυμίας
  9. φόβος του ατόμου ότι χάνει τον έλεγχο ή φόβος ότι τρελαίνεται
  10. φόβος ότι θα πεθάνει
  11. παραισθησίες, δηλαδή μουδιάσματα ή μυρμηγκιάσματα
  12. ρίγος ή ξαφνικό αίσθημα ζέστης

Εξ' αιτίας της έντασης των σωματικών συμπτωμάτων, το άτομο πιστεύει ότι θα πεθάνει (για παράδειγμα από το αίσθημα παλμών ή τον πόνο στο στήθος νομίζει ότι έπαθε έμφραγμα) Οι Προσβολές Πανικού μπορεί:

α) να είναι απροσδόκητες, δηλαδή η έναρξη της προσβολής να μην σχετίζεται με κάποια κατάσταση ( η προσβολή πανικού εμφανίζεται αυτόματα και ξαφνικά)

β) να συνδέονται με κάποια κατάσταση, δηλαδή η προσβολή σχεδόν πάντα να συμβαίνει αμέσως μετά την έκθεση σε κάποια κατάσταση ή σε αναμονή κάποιας κατάστασης (π.χ. το να δει το άτομο ένα φίδι ή ένα σκύλο εκλύει αμέσως μια Προσβολή Πανικού)

γ) να είναι προδιατεθειμένες από κάποια κατάσταση, δηλαδή οι προσβολές να είναι πιο πιθανό να συμβούν κατά την έκθεση σε κάποια κατάσταση, αλλά δεν συνδέονται πάντοτε μ' αυτήν και δε συμβαίνουν αναγκαστικά αμέσως μετά την έκθεση σ' αυτήν (π.χ. είναι πιο πιθανό να συμβούν προσβολές καθώς το άτομο οδηγεί, αλλά υπάρχουν φορές που το άτομο οδηγεί και δεν παθαίνει κάποια προσβολή ή φορές που παθαίνει κάποια Προσβολή Πανικού ύστερα από μισή ώρα οδήγησης).

Η συχνότητα και η βαρύτητα των Προσβολών Πανικού ποικίλλει. Άλλα άτομα έχουν πανικούς μια φορά την εβδομάδα επί μήνες, άλλα έχουν καθημερινά για κάποιες μέρες και μετά δεν έχουν καθόλου ή έχουν αραιούς πανικούς για μήνες κλπ.

Τα άτομα που έχουν Διαταραχή Πανικού, συνήθως αναπτύσσουν νευρικότητα και φόβο ανάμεσα στις προσβολές. Συχνά αυτή η νευρικότητα και ο φόβος ότι θα ξανασυμβεί η προσβολή, μαζί με όλη την αίσθηση φοβερής δυσφορίας, ανημποριάς και απώλειας του ελέγχου που τη συνοδεύουν, οδηγούν στην ανάπτυξη Αγοραφοβίας.

Αγοραφοβία[]

Η Αγοραφοβία χαρακτηρίζεται από μεγάλο άγχος του ατόμου να είναι σε μέρη ή καταστάσεις, απ' όπου η διαφυγή μπορεί να είναι δύσκολη (ή στις οποίες μπορεί να μην υπάρχει δυνατότητα βοήθειας) σε περίπτωση που το άτομο έχει μια Προσβολή Πανικού. Η Αγοραφοβία τυπικά αφορά χαρακτηριστικές ομάδες καταστάσεων που περιλαμβάνουν: το να είναι το άτομο έξω από το σπίτι μόνο του, να βρίσκεται μέσα σε πλήθος ή να στέκεται στην ουρά, να βρίσκεται πάνω σε μία γέφυρα ή να ταξιδεύει μέσα σ' ένα λεωφορείο, τραίνο ή αυτοκίνητο.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι στην κλινική πράξη η Αγοραφοβία και η Διαταραχή Πανικού συμβαίνουν τόσο συχνά μαζί, που είναι λίγες οι περιπτώσεις που η κάθε μία διαταραχή συναντάται μόνη της.

Για αυτό η Αγοραφοβία περιγράφεται, ξεχωριστά από τις άλλες Φοβίες, μαζί με τη Διαταραχή Πανικού.

Δεχόμαστε, λοιπόν, ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων Αγοραφοβίας, τα φοβικά συμπτώματα είναι επιπλοκή της Διαταραχής Πανικού. Δηλαδή το άτομο, πρώτα υφίσταται μια ή περισσότερες προσβολές πανικού (άγχος πανικού), μετά αναπτύσσει τον φόβο ότι θα ξανασυμβεί (άγχος αναμονής) και μετά αρχίζει ν' αποφεύγει καταστάσεις όπου η πιθανότητα να συμβεί κάποια προσβολή πανικού του δημιουργεί έντονο φόβο (αγοραφοβία), ιδιαίτερα αν πρόκειται για καταστάσεις όπου είχε κάποια προσβολή πανικού στο παρελθόν.

Μολονότι, συχνά, τέτοιες καταστάσεις είναι επισκέψεις σε μαγαζιά ή την αγορά γενικότερα (αγορά = ανοιχτός χώρος, από όπου και ο όρος αγοραφοβία), ο βασικός φόβος είναι να βρίσκονται οι ασθενείς μακριά από την πηγή ασφάλειάς τους. Έτσι, φοβούνται μήπως πάθουν κάποια προσβολή πανικού σε δημόσιο χώρο και έρθουν σε δύσκολη θέση ή μήπως πάθουν κάποια προσβολή πανικού και δεν είναι κοντά στο γιατρό τους ή κοντά σε κάποιο νοσοκομείο. Αρχίζουν, λοιπόν, να αποφεύγουν μέρη με πολύ κόσμο (μαγαζιά, εστιατόρια, την εκκλησία, τα θέατρα, τους κινηματογράφους), τις κάθε είδους απομακρύνσεις από τη βάση τους κ.ο.κ.

Προοδευτικά, ο αριθμός των αγοραφοβικών καταστάσεων αυξάνει, με αποτέλεσμα το άτομο να φοβάται να πάει μόνο του σε δημόσιους χώρους ή να ταξιδέψει και αναγκάζεται να ζητήσει τη συνοδεία κάποιου προσώπου.

Υποσημειώσεις[]

Εσωτερική Αρθρογραφία[]

Βιβλιογραφία[]

Ιστογραφία[]

Επίσης,

Advertisement