Science Wiki
Advertisement

Πισσούθνης

Pissouthnes

Κλασσική Εποχή Ηγεμόνες Κλασσικής Εποχής Ηγεμόνες Κλασσικής Εποχής 4ος Αιώνας π.Χ.

Όνομα: Πισσούθνης Ηγεμονικά Ονόματα

Περσική Αυτοκρατορία Ηγεμόνες Περσικής Αυτοκρατορίας Ηγεμονίδες Περσικής Αυτοκρατορίας Στρατιωτικοί Περσικής Αυτοκρατορίας Αχαιμενίδες
Περσική Αίγυπτος ‎Έπαρχοι Περσικής Αιγύπτου‎
Περσική Αραχωσία‎Έπαρχοι Περσικής Αραχωσίας
Περσική Αρεία ‎Έπαρχοι Περσικής Αρείας
Περσική Αρμενία ‎Έπαρχοι Περσικής Αρμενίας
Περσική Βαβυλωνία ‎Έπαρχοι Περσικής Βαβυλωνίας‎
Περσική Βακτρία ‎Έπαρχοι Περσικής Βακτρίας‎
Περσική Γανδαρίδα ‎Έπαρχοι Περσικής Γανδαρίδας‎
Περσική Γεδρωσία ‎Έπαρχοι Περσικής Γεδρωσίας
Περσική Δραγγία ‎Έπαρχοι Περσικής Δραγγίας
Περσική Ελυμαΐδα ‎Έπαρχοι Περσικής Ελυμαΐδας‎
Περσική Θράκη ‎Έπαρχοι Περσικής Θράκης‎
Περσική Ινδία ‎Έπαρχοι Περσικής Ινδίας
Περσική Καππαδοκία ‎Έπαρχοι Περσικής Καππαδοκίας
Περσική Καρία ‎Έπαρχοι Περσικής Καρίας‎
Περσική Καρμανία ‎Έπαρχοι Περσικής Καρμανίας‎
Περσική Κιλικία ‎Έπαρχοι Περσικής Κιλικίας
Περσική Λυδία ‎Έπαρχοι Περσικής Λυδίας‎
Περσική Μακεδονία ‎Έπαρχοι Περσικής Μακεδονίας
Περσική Μαργιανή ‎Έπαρχοι Περσικής Μαργιανής‎
Περσική Μηδία ‎Έπαρχοι Περσικής Μηδίας
Περσική Μυσία ‎Έπαρχοι Περσικής Μυσίας‎
Περσική Παρθία ‎Έπαρχοι Περσικής Παρθίας
Περσική Συρία ‎Έπαρχοι Περσικής Συρίας‎
Περσική Υρκανία ‎Έπαρχοι Περσικής Υρκανίας‎
Περσική Φρυγία ‎Έπαρχοι Περσικής Φρυγίας‎
Περσική Χορασμία ‎Έπαρχοι Περσικής Χορασμίας‎
Μηδική Αυτοκρατορία Ηγεμόνες Μηδικής Αυτοκρατορίας
Νεο-Βαβυλωνιακή Αυτοκρατορία Ηγεμόνες Νεο-Βαβυλωνιακής Αυτοκρατορίας
Νεο-Ασσυριακή Αυτοκρατορία Ηγεμόνες Νεο-Ασσυριακής Αυτοκρατορίας
Λυδία Ηγεμόνες Λυδίας
Μακεδονία Ηγεμόνες Μακεδονίας Στρατιωτικοί Μακεδονίας
Σπάρτη Ηγεμόνες Σπάρτης Στρατιωτικοί Σπάρτης
Αθήνα Στρατιωτικοί Αθήνας
Θήβα Στρατιωτικοί Θήβας

- Πρίγκιπας της Περσικής Αυτοκρατορίας

- Έπαρχος της Περσικής Λυδίας

- Χρονική Περίοδος Ακμής: Κλασσική Εποχή, 4ος Αιώνας π.Χ..

- Γέννηση:

- Θάνατος:

Ετυμολογία[]

Tο όνομα "Πισσούθνης" είναι εξελληνισμός του ονόματος "" της Περσικής Γλώσσας.

Γενεαλογία[]

- Οίκος: Αχαιμενίδες

- Πατέρας: Υστάσπης ο Νεώτερος

- Μητέρα:

- Σύζυγος:

- Τέκνα: Αμόργης

Βιογραφία[]

Τα σπουδαιότερα γεγονότα του βίου του είναι:

Πέρσης αξιωματούχος της Αχαιμενιδικής Αυτοκρατορίας, γόνος της βασιλικής οικογένειας.

Πρόκειται πιθανόν για τον απόγονο του Υστάσπη Β΄, γιου του Δαρείου Α΄ και της Άτοσσας, σατράπη της Βακτρίας.

Απέκτησε ένα νόθο γιο, τον Αμόργη, ο οποίος αργότερα επαναστάτησε κατά του βασιλέα με τη βοήθεια των Αθηναίων.

Η πρώτη αναφορά στον Πισσούθνη χρονολογείται το 440 π.Χ., την περίοδο της αποστασίας της Σάμου από την Αθηναϊκή Συμμαχία, και από την αρχή της μακράς σταδιοδρομίας του παρουσιάζεται τολμηρός και δραστήριος πολιτικός και διπλωμάτης.

Υπήρξε βασικός συντελεστής της αμφισβήτησης του status quo στην Ιωνία, χωρίς όμως να έλθει σε ανοικτή σύγκρουση με τους Αθηναίους. Ως σατράπης των Σάρδεων είχε συνάψει συμμαχία με τους εξόριστους ολιγαρχικούς Σάμιους που ανέτρεψαν το δημοκρατικό πολίτευμα το οποίο είχε εγκαθιδρύσει η Αθήνα.

Παρά το γεγονός ότι ο Πισσούθνης φαίνεται ότι εξασφάλισε την απελευθέρωση των Σάμιων ομήρων που οι Αθηναίοι κρατούσαν στη Λήμνο και, πιθανόν, τη στρατολόγηση 700 μισθοφόρων στα εδάφη του για λογαριασμό των επαναστατών, οι ενέργειές του δεν θεωρήθηκαν παραβίαση της συνθήκης ειρήνης του Καλλία (449 π.Χ.).

Ο Πλούταρχος αναφέρει ακόμα και για προσπάθειά του να δωροδοκήσει τον Περικλή ώστε να μην εγκαθιδρύσει δημοκρατία στη Σάμο.

Όταν η επανάσταση συντρίφθηκε, πρέπει να ήλθε σε συνεννόηση με τον Περικλή για την επιστροφή των Αθηναίων αιχμαλώτων και των Σάμιων συμμάχων τους. Οι ιστορικοί θεωρούν ελκυστική την ιδέα που συνδέει τις πιθανές διευκολύνσεις από τη πλευρά των Περσών σε αυτό το θέμα με την εγκατάλειψη των πόλεων της Ανατολικής Καρίας από την Α΄ Αθηναϊκή Συμμαχία, το 438 π.Χ.

Η έκρηξη του Πελοποννησιακού πολέμου έδωσε νέες ευκαιρίες στον Πισσούθνη να στραφεί κατά των αθηναϊκών θέσεων στη Μικρά Ασία. Την άνοιξη του 430 π.Χ., ο Ιταμένης, βοηθούμενος από βαρβάρους, κατέλαβε την Κολοφώνα.

Οι κάτοικοι της πόλης κατέφυγαν στο Νότιο, ενώ μια μερίδα τους, ενισχυμένη από Αρκάδες και βάρβαρους μισθοφόρους του Πισσούθνη, προκάλεσε στάση στην πόλη. Τελικά, χάρη στην επέμβαση του Αθηναίου ναυάρχου Πάχητος οι Κολοφώνιοι εγκατέλειψαν το Νότιο.

Αργότερα, το 427 π.Χ., Ίωνες και Λέσβιοι εξόριστοι προσπάθησαν να πείσουν τον Πισσούθνη να ενωθεί μαζί τους για να πολεμήσουν τους Αθηναίους, με σκοπό την κατάληψη μιας παράλιας πόλης. Αυτή τη φορά η παραβίαση της συνθήκης ειρήνης του Καλλίου θα ήταν εμφανής, οπότε ο Πισσούθνης προτίμησε να παραμείνει αδρανής.

Το 423 π.Χ., η ανάρρηση του Δαρείου Β΄ του Νόθου στο θρόνο της Αχαιμενιδικής Αυτοκρατορίας έδωσε στον Πισσούθνη την ευκαιρία και το πρόσχημα να επαναστατήσει. Αν και δεν γνωρίζουμε ακριβώς την ημερομηνία της επανάστασης, την οποία αναφέρει μόνο ο Κτησίας, είναι πιθανό να ανήκει στην πρώιμη περίοδο της βασιλείας του Δαρείου Β΄ (Τοποθετείται στα έτη 422 - 421).

Οι προθέσεις του Πισσούθνη είναι άγνωστες: είτε θεωρούσε ότι μπορεί ως σατράπης των Σάρδεων να κερδίσει την ανεξαρτησία του εκμεταλλευόμενος την ασταθή εξουσία του Δαρείου Β΄, είτε σκόπευε να καταλάβει το θρόνο για λογαριασμό του.

Οι πράξεις του νομιμοποιούνταν από τη βασιλική καταγωγή του, αλλά στήριγμά του ήταν ισχυρή μισθοφορική δύναμη υπό τον Αθηναίο Λύκωνα, η οποία όμως την κρίσιμη στιγμή τον πρόδωσε, αφού δωροδοκήθηκε από τους αντιπάλους του.

Τελικά ο Πισσούθνης αιχμαλωτίσθηκε και κάηκε ζωντανός στις Σάρδεις. Στη θέση του στη σατραπεία αναδείχθηκε ο Τισσαφέρνης, ένας από τους τρεις στρατηγούς που έστειλε ο Δαρείος Β' εναντίον του. Οι άλλοι δύο ήταν ο Σπιθριδάτης και ο Παμίσης.

Υποσημειώσεις[]

Εσωτερική Αρθρογραφία[]

Βιβλιογραφία[]

  • Cook, J. M. (1985), "The Rise of the Achaemenids and Establishment of their Empire", The Median and Achaemenian Periods, Cambridge History of Iran, 2, London: Cambridge University Press
  • Olmstead, Albert T. (1948). History of the Persian Empire, Achaemenid Period. Chicago: University of Chicago Press.
  • Vogelsang, W.J. (1992). The rise and organisation of the Achaemenid Empire : the eastern Iranian evidence. Leiden: Brill. ISBN 9004096825.
  • Wiesehöfer, Josef (1996). Ancient Persia : from 550 BC to 650 AD. Azizeh Azodi, trans. London: I.B. Tauris. ISBN 1850439990.

Ιστογραφία[]

Επίσης,

Advertisement