FANDOM

Συμπαθητικόν Νευρικόν Σύστημα

Nervous System

Systems-Nervous-Sympathetic-Parasympathetic-goog

Συμπαθητικό Σύστημα Παρασυμπαθητικό Σύστημα

Neuroscience-01-goog

Νευρoεπιστήμη Νευροφυσιολογία Νευρικό Σύστημα

Biosystems-Nervous-01-goog

Νευρικό Σύστημα

- Ένα υποσύστημα του Νευρικού Συστήματος.

ΕτυμολογίαEdit

Η ονομασία "νευρικό" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "νεύρο".

ΕισαγωγήEdit

Τμήμα του αυτόνομου Νευρικού Συστήματος,

Ομού με το Παρασυμπαθητικό Νευρικό Σύστημα ρυθμίζουν τη λειτουργία των εσωτερικών οργάνων και την ανταλλαγή της ύλης του Οργανισμού.

Οι ανατομικοί σχηματισμοί που αποτελούν το Συμπαθητικό Σύστημα βρίσκονται τόσο μέσα στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα, όσο και έξω από αυτό.

Στη φαιά ουσία των πλευρικών διατάξεων του Νωτιαίου Μυελού υπάρχουν συμπαθητικά νευρικά κέντρα. Οι σχηματισμοί αυτοί ελέγχονται από ανώτερα κέντρα που εδράζονται στον Εγκέφαλο. Από αυτά τα συμπαθητικά κέντρα εκκινούν οι συμπαθητικές νευρικές ίνες, που μετά την ανάδυσή τους από τον νωτιαίο μυελό, με τις πρόσθιες εγκεφαλονωτιαίες ρίζες, εισδύουν στο γειτονικό τους συμπαθητικό στέλεχος, που βρίσκεται δεξιά και αριστερά της Σπονδυλικής Στήλης.

Το συμπαθητικό στέλεχος αποτελείται από τα συνδεδεμένα μεταξύ τους νευρικά γάγγλια, που ο αριθμός τους σε κάθε πλευρά κυμαίνεται από 20 έως 24. Κάθε γάγγλιο του Συμπαθητικού Συστήματος συνδέεται με ορισμένα τμήματα του οργανισμού και με ορισμένα εσωτερικά όργανα, περνώντας μέσα από νευρικά πλέγματα.

Η μετάδοση της διέγερσης από το συμπαθητικό νεύρο στα όργανα γίνεται με ορισμένες χημικές ουσίες, τις συμπαθίνες, οι οποίες εκκρίνονται από τις νευρικές απολήξεις.

Οι συμπαθίνες ομοιάζουν στη χημική σύσταση με την την αδρεναλίνη, την ορμόνη που εκκρίνει η μυελώδης μοίρα των επινεφριδίων.

Όταν διεγείρονται οι συμπαθητικές νευρικές ίνες, τα περισσότερα από τα περιφερικά αιμοφόρα αγγεία, με εξαίρεση τα αγγεία της Καρδίας, συστέλλονται, οι καρδιακές συστολές επιταχύνονται, οι κόρες των οφθαλμών διαστέλλονται και εκκρίνεται πυκνός γλοιώδης σιέλος.

Όταν εντείνεται η δραστηριότητα του Συμπαθητικού Συστήματος επέρχεται χαλάρωση των λείων μυών των βρόγχων του Οισοφάγου και του Στομάχου, και ελαττώνεται η έκκριση χολής, γαστρικού και εντερικού υγρού.

Είναι φανερή η επίδραση που έχει το Συμπαθητικό Σύστημα σε αρκετές διεργασίες της ανταλλαγής της ύλης, όπως στην αύξηση της συγκέντρωσης της γλυκόζης (σακχάρου) στο αίμα, στην αύξηση παραγωγής θερμότητας, στην ελάττωση της αποβολής θερμότητας και στην αύξηση της πηκτικότητας του αίματος.

Το Συμπαθητικό Σύστημα έχει επίδραση και στους εγκάρσιους γραμμωτούς μύες. Επιδρά επίσης και στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα καθώς αυξάνει την εγρήγορση του οργανισμού και την αντίληψη στα ερεθίσματα που έρχονται από το εξωτερικό περιβάλλον.

Διαταραχές της λειτουργίας του Συμπαθητικού Συστήματος ενδέχεται να παρουσιαστούν ύστερα από λοιμώδεις ή τοξικές βλάβες των στοιχειών του. Επίσης, τα νοσήματα του εγκεφάλου, του νωτιαίου μυελού και των εσωτερικών οργάνων ενδέχεται να προκαλέσουν διαταραχές στη λειτουργία του Συμπαθητικού Συστήματος.

Στους ανατομικούς και φυσιολογικούς δεσμούς οι οποίοι υπάρχουν στην εσωτερική δομή του Συμπαθητικού Συστήματος, οφείλεται και το γεγονός ότι στην περίπτωση που υπάρχει διαταραχή σε ένα όργανο, αυτή αντανακλάται συχνά και στη λειτουργία άλλων οργάνων.

Οι ανατομικοί αυτοί δεσμοί ανάμεσα στα όργανα και στα τμήματα του σώματος και του Συμπαθητικού Συστήματος, διευκολύνει τον προσδιορισμό των σημείων που υπάρχουν οι βλάβες.

Στις περιπτώσεις βλάβης της λειτουργίας του Συμπαθητικού Συστήματος, μπορεί να προκληθούν:

  • τοπικές και γενικές βλάβες της κυκλοφορίας του αίματος,
  • της λειτουργίας της καρδίας,
  • του γαστρεντερικού σωλήνα και
  • της θρέψης των ιστών.

Η θεραπεία των διαταραχών του Συμπαθητικού Συστήματος προαπαιτεί την καταπολέμηση των αιτιολογικών παραγόντων.

Επίσης χρησιμοποιούνται φάρμακα τα οποία επιδρούν σε διάφορα τμήματα του αυτόνομου Νευρικού Συστήματος.

ΣύνοψηEdit

Συνοπτικά το Συμπαθητικό Σύστημα κάνει το εξής: προετοιμάζει το σώμα για την έντονη πίεση ή τη φυσική δραστηριότητα με

  • την αύξηση της καρδιακής συχνότητας και της δύναμης συστολής του καρδιακού μυός,
  • την αύξηση της προσφοράς αίματος στην καρδία και τους ενεργούντες μυς,
  • την αύξηση του μεταβολικού ρυθμού, της αρτηριακής πίεσης, του βαθμού ανταλλαγής αερίων μεταξύ πνευμόνων και αίματος καθώς επίσης και
  • την αύξηση της νοητικής δραστηριότητας και της ταχύτητας απάντησης.

ΥποσημειώσειςEdit

ΒιβλιογραφίαEdit

ΙστογραφίαEdit

Ikl Κίνδυνοι ΧρήσηςIkl

Επίσης,

IonnKorr-System-00-goog