Τυφών

Typhon , Τυφώνας, Τυφάων, Τυφωεύς

Γίγαντες Γιγαντομαχία

Ολυμπιακή Θρησκεία Μυθικά Τέρατα

Εκατόγχειρες Γίγαντες Κύκλωπες

Κένταυροι Γρύπες
Γραίες Ερινύες Κήρες Γοργόνες
Σκύλλα Χάρυβδις
Τυφών Έχιδνα Όρθρος Κέρβερος Λερναία Ύδρα Χίμαιρα Σφίγγα Νεμεάτης Λέων
Καλυδώνιος Ταύρος Μαραθώνιος Ταύρος Μινώταυρος Ερυμάνθιος Κάπρος Στυμφαλίδες Όρνιθες Άρπυιες Πύθων Λάδων Τάλως Διομήδειοι Ίπποι Κερυνίτις Έλαφος Κρομμυωνία Συς

Περιγραφή του Τυφώνος από την "Θεογονία" του Ησιόδου

- Ένας Γίγας

Ετυμολογία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το όνομα "Τυφών" σχετίζεται ετυμολογικά με τις λέξεις

Γενεαλογία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

- Πατέρας: Τάρταρος

- Μητέρα: Γαία

- Σύζυγος: Έχιδνα

- Τέκνα:

  1. Γηρυόνης
  2. Λέων της Νεμέας
  3. Κέρβερος
  4. Λάδων
  5. Χίμαιρα
  6. Σφίγγα
  7. Λερναία Ύδρα

Εισαγωγή[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Σύμφωνα την Ολυμπιακή Θρησκεία όταν οι Ολύμπιοι Θεοί νίκησαν τους Γίγαντες, η Γαία, γεμάτη οργή, πόνο και αγανάκτηση, συνευρέθηκε με τον Τάρταρο και γέννησε τον Τυφώνα.

Το μέγεθος και η δύναμή του ήταν πολύ μεγαλύτερη από τα άλλα τέκνα της Γαίας.

Ήταν υψηλότερος από όλα τα όρη και η κεφαλή του έφθανε ως τον ουράνιο θόλο. Ανοίγοντας τις χείρες του κάλυπτε την απόσταση από την Ανατολή ως τη Δύση.

Στους ώμους του είχε εκατό κεφαλές δρακόντων. Το σώμα του μέχρι τη μέση προσομοίαζε με άνθρωπο, αλλά από τη μέση και κάτω είχε σώματα όφεων. Από τους οφθαλμούς του έβγαινε πυρ και από τις κεφαλές του παντοειδείς κραυγές και συριγμοί. Επίσης το σώμα του το κάλυπτε πτέρωμα.

Ο Τυφών εκτόξευε βράχους και ανάγκασε τους θεούς να καταφύγουν στην Αίγυπτο και να μεταμορφωθούν σε ζώα.

Γιαγαντομαχία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η Αθηνά του αντιστάθηκε και κατηγόρησε τον Δία (που είχε μεταμορφωθεί σε κριό) για δειλία. Ο Δίας προσπάθησε να διαφυλάξει τον Όλυμπο και εξακόντιζε κεραυνούς κατά του Τυφώνος, αλλά αρχικά ο Τυφών υπερίσχυσε σε πάλη εκ του συστάδην και άφησε τον Δία ανήμπορο κόβοντας τους τένοντές του (χειρών και ποδών) και αναγκάζοντάς τον να καταφύγει στο "Κωρύκιο Άντρο" στη Κιλικία.

Τότε ο Τυφών έδωσε στην Δελφύνη, την αδελφή του, να φυλάξει τους τένοντες του Δία, αλλά ο Ερμής με τον Πάνα τους έκλεψαν και απελευθέρωσαν τον Δία που ανέκτησε τη δύναμή του και βγήκε σε μάχη να αντιμετωπίσει τον Τυφώνα.

Ο Τυφώνας με τα εκατό του σώματα περικύκλωσε τον Δία και τον ακινητοποίησε. Αφαίρεσε από τον δεμένο Δία τους κεραυνούς και την οδοντωτή άρπη του (δρέπανο με το οποίο είχε ακρωτηριάσει ο Κρόνος τον Ουρανό), και με αυτήν έκοψε όλους τους τένοντες των χειρών και των ποδών του Διός.

Μετά τη νίκη του, ο Τυφώνας παρέδωσε τους αιχμαλώτους του στον αδελφό του τον Πύθωνα που τους φυλάκισε μαζί με τον Δία, στο Κωρύκειο Άντρο.

Εκεί, όμως, εισέδυσαν μυστικά ο θεός Ερμής και ο θεός Παν, παρέλαβαν τους κομμένους τένοντες και απελευθέρωσαν τον Δία.

Έτσι ο Δίας, αφού εφοδιάσθηκε από τον Όλυμπο με νέους κεραυνούς, ανέκτησε τη δύναμή του.

Μετέβη στο όρος Νύσσα, όπου, εφαρμόζοντας την συμβουλή των τριών Μοιρών, τράφηκε με κοινά φρούτα που έτρωγαν οι άνθρωποι και μετά πανέτοιμος βγήκε στο πεδίο της Πετραίας Αραβίας (Sinai) που από τότε ονομάζεται "Εκπνοαί Τυφώνος" (Plut. Ant. c. 3) [1]να αντιμετωπίσει τον αντίπαλό του.

Εκεί έγινε μεγάλη μάχη, και τελικά ο Τυφών υπέκυψε και καταπλακώθηκε.

"Ο δε Απολλώνιος (λέγει ότι) εκ του Καυκάσου φησίν αφικέσθαι εις την Σερβωνίδα λίμνην, ένθα υποβρύχιον γεγονότα, ήτοι βυθισθέντα, κείσθαι." (σχόλια σε Αργοναυτικά)

Από τότε το έδαφος εκεί εκβάλλει κατά καιρούς να εκβάλλει κραυγές και πύρινες γλώσσες που αποδίδονται στην οργή του θαμμένου Τυφώνος.

Άλλες μυθολογικές εκδοχές[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το όρος Αίμος πήρε το όνομά του επειδή εκεί αιμορράγησε ο Τυφώνας καθώς τον έπληττε με κεραυνούς ο Δίας. Τέλος, ο Τυφών κυνηγημένος από τον Δία επιχείρησε να του πετάξει το όρος Αίτνα, αλλά ο Δίας το κεραυνοβόλησε πολλές φορές και καταπλάκωσε τον Τυφώνα.

Κατά τον Όμηρο ο Τυφών βρίσκεται αλυσσοδεμένος στη χώρα των Αρίμων δηλαδή στη Κιλικία, ενώ κατά τον Πίνδαρο βρίσκεται θαμμένος στα έγκατα της Αίτνας στη Σικελία.

Κατά άλλους μύθους ο Τυφών ήταν υιος της Ήρας που γεννήθηκε σε κάποια στιγμή διχόνοιας του ουράνιου ζεύγους, εκφράζοντας έτσι τη διαταραχή της ατμόσφαιρας.

Μερικοί υποθέτουν ότι ο Τυφών ήταν η χαρακτηριστική προσωποποίηση του μετεωρολογικού φαινομένου του τυφώνα κατ΄ εικόνα, κίνηση και καταστροφή που ανασηκώνεται από τη Γη, στροβιλίζεται ως όφις και υψώνεται στον ουρανό ενώ μαύρα συνήθως νέφη φαίνονται ως κεφαλές του να περιστρέφονται με αυτόν και να καλύπτουν όλο τον ουρανό.

  • Κατά τον Ησίοδο αποτέλεσε την προσωποποίηση της ηφαιστειακής έκρηξης.

Εξορθολογισμός[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Πιθανόν, ο Τυφών ήταν ο αρχηγός της εκτστρατείας των Λαών Θάλασσας εναντίον του Ραμσή Γ' (στο 8ο έτος της βασιλείας του) (1178 π.Χ.)]

Στον Ηρόδοτο αναφέρεται η θέση της μάχης:

[3.5.1] μούνῃ δὲ ταύτῃ εἰσὶ φανεραὶ ἐσβολαὶ ἐς Αἴγυπτον· ἀπὸ γὰρ Φοινίκης μέχρις οὔρων τῶν Καδύτιος πόλιός [ἥ] ἐστι Συρίων τῶν Παλαιστίνων καλεομένων· [3.5.2] ἀπὸ δὲ Καδύτιος πόλιος ἐούσης, ὡς ἐμοὶ δοκέει, Σαρδίων οὐ πολλῷ ἐλάσσονος, ἀπὸ ταύτης τὰ ἐμπόρια τὰ ἐπὶ θαλάσσης μέχρι Ἰηνύσου πόλιός ἐστι τοῦ Ἀραβίου, ἀπὸ δὲ Ἰηνύσου αὖτις Συρίων μέχρι Σερβωνίδος λίμνης, παρ᾽ ἣν δὴ τὸ Κάσιον ὄρος τείνει ἐς θάλασσαν· [3.5.3] ἀπὸ δὲ Σερβωνίδος λίμνης, ἐν τῇ δὴ λόγος τὸν Τυφῶ κεκρύφθαι, ἀπὸ ταύτης ἤδη Αἴγυπτος. τὸ δὴ μεταξὺ Ἰηνύσου πόλιος καὶ Κασίου τε ὄρεος καὶ τῆς Σερβωνίδος λίμνης, ἐὸν τοῦτο οὐκ ὀλίγον χωρίον ἀλλὰ ὅσον τε ἐπὶ τρεῖς ἡμέρας ὁδοῦ, ἄνυδρόν ἐστι δεινῶς. "
Μετάφραση: [3.5.1] Η μόνη ανοιχτή πρόσβαση για την Αίγυπτο είναι από εκεί, επειδή από τη Φοινίκη έως τα σύνορα της πόλης Καδύτιος ο τόπος ανήκει στους λεγόμενους Σύριους της Παλαιστίνης· [3.5.2] από την πόλη Κάδυτο ( = Γάζα) όμως, που κατά τη γνώμη μου δεν είναι πολύ μικρότερη από τις Σάρδεις, από αυτήν λοιπόν έως την πόλη Ιήνυσο Khān Yūnis, οι θαλασσινοί λιμένες είναι των Αράβιων, ενώ μετά την Ιήνυσο είναι και πάλι των Συρίων, έως τη λίμνη Σερβωνίδα, όπου δίπλα της το όρος Κάσιο (Mount Helal) κατεβαίνει έως τη θάλασσα· [3.5.3] και από τη Σερβωνίδα και μετά, όπου λέγεται ότι έχει ταφεί ο Τυφών, είναι πλέον Αίγυπτος. Η περιοχή λοιπόν μεταξύ της Ιηνύσου, του Κασίου όρος και της λίμνης Σερβωνίδας, περιοχή που δεν είναι διόλου βραχεία καθώς απαιτείται τριών ημερών πορεία, είναι φοβερά άνυδρη."

Μάχες Λαών Θάλασσας[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Λαοί Θάλασσας
α/α Μάχες Ηγεμόνες Αιγύπτου Ήρωες Ελληνικής Μυθολογίας
(πιθανή αντιστοιχία)
1. Μάχη Τριτωνίδας Λίμνης (1277 π.Χ.) Ραμσής Β' (1279 – 1213 π.Χ.) Μόψος ο Κρης (?), Μενέλαος (?), Πάρις (?)
2. Μάχη Βουτικής Λίμνης (1208 π.Χ.). (Μάχη του Perire (Φραγωνίς), αλλιώς "μάχη της Φλέγρας") Μερνέφθις (1213 - 1203 π.Χ.) Νικητές Τρωικού Πολέμου (Οδυσσεύς κλπ). Ηγέτης, αρχικά, ο Κάλχας που φονεύθηκε στην Ιωνία. Ακολούθησε ο Μόψος ο Κλάριος (απόγονος του προηγούμενου) που φονεύθηκε στην Κιλικία.

Μετά ηγήθηκαν Αλκυονεύς ο Γίγας & Πορφυρίων ο Γίγας. Γιγαντομαχία (1η φάση). Επίσης Αιγίς

3. Μάχη Μαρεώτιδας Λίμνης (1181 π.Χ.) Ραμσής Γ' (1186 – 1155 π.Χ.) Ο Εγκέλαδος ο Γίγας. Γιγαντομαχία (2η φάση). Αυτός μετά την ήττα του, ίσως κατέφυγε στην Σικελία
4. Μάχη Σερβωνίδας Λίμνης (1178 π.Χ.) (Μάχη του Djahy ~ Σαρακηνή ~ Οστρακίνη) Ραμσής Γ' (1186 – 1155 π.Χ.) Τυφών ο Γίγας. Γιγαντομαχία (3η φάση).

Στην Χετταϊκή Αυτοκρατορία, αυτήν την εποχή, ηγεμόνευσαν οι εξής βασιλείς :

Υποσημειώσεις[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. Αναφέρονται σε Στράβωνα και Ηρόδοτο

Εσωτερική Αρθρογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Βιβλιογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ιστογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Επίσης,