Εμβολιασμός

[1], μπόλιασμα

Είναι η τεχνητή μέθοδος, κατά την οποία γίνεται μεταμόσχευση ενός μέρους του φυτού σε ένα άλλο φυτό.

Ετυμολογία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η ονομασία " Εμβολιασμός" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "εμβόλιο".

Γενικά[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στη φυτολογία κοινώς λέγεται το "μπόλιασμα". Σκοπός αυτής της μεταμόσχευσης είναι συνήθως η διατήρηση των κύριων χαρακτηριστικών ενός φυτού πάνω σε ένα άλλο πιο δυνατό και μεγάλο.

Αυτό γίνεται για δυο λόγους:

  • είτε γιατί θέλουμε να αντικαταστήσουμε ένα φυτό με ένα άλλο
  • είτε γιατί θέλουμε να πετύχουμε ένα συνδυασμό των κύριων χαρακτηριστικών και ιδιοτήτων των δυο φυτών μαζί.

Επίσης με τον εμβολιασμό είναι δυνατό να έχουμε μέσα σε λίγο σχετικά διάστημα μεγάλα και αποδοτικά δέντρα ή άλλα φυτά.

Τη γνώση να εμβολιάζει τα διάφορα φυτά απέκτησε ο άνθρωπος, όταν κατάλαβε ότι οι φυτικοί ιστοί έχουν μια φοβερή ικανότητα να συγκολλούνται μεταξύ τους και να γίνονται σιγά - σιγά ένα, ακόμα κι όταν ανήκουν σε διαφορετικά είδη.

Μέσω αυτού του στενού πλησιάσματος του ενός με τον άλλο γίνεται άνετα η ανταλλαγή θρεπτικών ουσιών. Η απόλυτη και σίγουρη επιτυχία ενός εμβολιασμού εξαρτάται από το βαθμό συγγένειας που υπάρχει ανάμεσα στα δυο φυτά. Αν τα φυτά είναι του ίδιου είδους δεν υπάρχει περίπτωση αποτυχίας. Επίσης εύκολα πραγματοποιείται ο εμβολιασμός ανάμεσα σε φυτά διαφορετικών ειδών, αλλά του ίδιου γένους. Σπανιότερα τελεσφορούν οι εμβολιασμοί φυτών διαφορετικού γένους.

Τέλος εκείνο που πρέπει οπωσδήποτε να λαμβάνεται υπ' όψη στο μπόλιασμα δυο φυτών είναι ότι δεν πρέπει να ανήκουν σε διαφορετικές φυτικές οικογένειες.

Τρόποι Εμβολιασμού[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Προσεγγισμός[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Παίρνουμε τον εμβόλιμο κλάδο ή τον εμβόλιμο οφθαλμό και το φυτό πάνω στο οποίο θα γίνει ο εμβολιασμός.

Το φυτό αυτό λέγεται υποκείμενο. Πάνω στο βλαστό του εμβολίου και στο βλαστό του υποκειμένου χαράζουμε δυο επίπεδες επιφάνειες, μια στο ένα και μια στο άλλο.

Φέρνουμε τις δυο επιφάνειες σε προσαρμογή και τις δένουμε γερά μεταξύ τους. Μετά κόβουμε το κάτω μέρος του εμβολίου και το επάνω μέρος του υποκειμένου και τα αφήνουμε να αναπτυχθούν σε κανονικό ενιαίο φυτό.

Σε όλα τα είδη εμβολιασμού θα πρέπει να προσέχουμε να κλείνουμε καλά τις πληγές των δυο φυτών, για να μην πάνε μικρόβια, νερό και σκόνες, γιατί αυτό εμποδίζει τις αναγκαίες λειτουργίες που γίνονται για τη συνένωση.

Σήμερα μέσω του εμβολιασμού έγινε κατορθωτό να πάρουμε διάφορα είδη καρπών κυρίως από τα οπωροφόρα δέντρα.

Εγωκεντρισμός[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Με τον τρόπο αυτό κόβουμε οριζόντια το βλαστό του υποκειμένου και πάνω του κάνουμε μια βαθεία σχισμή κάθετη. Μέσα στη σχισμή αυτή βάζουμε ένα εμβόλιμο κλάδο με μερικούς οφθαλμούς επάνω. Δένουμε κατόπιν πολύ σφικτά το κομμένο μέρος.

ενοφθαλμισμός[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Από τον εμβόλιμο κλάδο αφαιρούμε ένα οφθαλμό μαζί με ένα τμήμα φλοιού και τον βάζουμε κάτω από το φλοιό του υποκειμένου. Μετά κλείνουμε τη σχισμή και το δένουμε.

Καλύτερη προφύλαξη από τα νερά, τις σκόνες και τα μικρόβια είναι η επάλειψη της πληγής με ειδικές αλοιφές που υπάρχουν στο εμπόριο για αυτό το λόγο.

Εσωτερική Αρθρογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Βιβλιογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ιστογραφία[επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Επίσης,