Science Wiki
Advertisement

Χαρίδημος ο Διαβόητος

Charidemus, Athenian Generals

Μισθοφορά
Μισθοφόροι Στρατιωτικοί Κλασσικής Εποχής
Μισθοφόροι Στρατιωτικοί Περσικής Αυτοκρατορίας

Κλασσική Εποχή
Στρατιωτικοί Κλασσικής Εποχής
4ος Αιώνας π.Χ.

Όνομα: Χαρίδημος
Ηγεμονικά Ονόματα

Αθήνα
Ηγεμόνες Αθήνας
Στρατιωτικοί Αθήνας Πολιτικοί Αθήνας
‎Ηγεμόνες Αττικής
Σπάρτη
Ηγεμόνες Σπάρτης
Στρατιωτικοί Σπάρτης
Πολιτικοί Σπάρτης
Λακωνία
‎Ηγεμόνες Λακωνίας
Λακωνία

Θήβα
Ηγεμόνες Θήβας
Στρατιωτικοί Θήβας
Βοιωτία ‎Ηγεμόνες Βοιωτίας
Άργος
Ηγεμόνες Άργους
Στρατιωτικοί Άργους
Αργολίδα
‎Ηγεμόνες Αργολίδας
Κόρινθος
Ηγεμόνες Κορίνθου
Στρατιωτικοί Κορίνθου
Κορινθία
‎Ηγεμόνες Κορινθίας
Φωκίδα
‎Ηγεμόνες Φωκίδας
Στρατιωτικοί Φωκίδας
Πελοπόννησος
‎Ηγεμόνες Πελοποννήσου
Μέση Ελλάδα
‎Ηγεμόνες Μέσης Ελλάδας
Θεσσαλία
Θεσσαλική Ομοσπονδία
‎Ηγεμόνες Θεσσαλίας
Ήπειρος
‎Ηγεμόνες Ηπείρου
Μακεδονία
Ηγεμόνες Μακεδονίας
Στρατιωτικοί Μακεδονίας
Στρατιωτικοί Μακεδονικής Αυτοκρατορίας
Θράκη
Ηγεμόνες Θράκης
Κρήτη
Ηγεμόνες Κρήτης
Αιγαία Θάλασσα
Ηγεμόνες Αιγαίας Θάλασσας
Ιόνια Θάλασσα
Ηγεμόνες Ιόνιας Θάλασσας
Ασιατική Αιολίδα
Ηγεμόνες Ασιατικής Αιολίδας
Ασιατική Ιωνία
Ηγεμόνες Ασιατικής Ιωνίας
Ασιατική Δωρίδα
Ηγεμόνες Ασιατικής Δωρίδας
Σικελία
Ηγεμόνες Σικελίας
Κάτω Ιταλία
Ηγεμόνες Κάτω Ιταλίας
Κυρήνη
Ηγεμόνες Κυρήνης
Καρχηδόνα
Ηγεμόνες Καρχηδόνας
Στρατιωτικοί Καρχηδόνας
Φοινίκη
Ηγεμόνες Φοινίκης
Περσική Αυτοκρατορία
Ηγεμόνες Περσικής Αυτοκρατορίας
Έπαρχοι Περσικής Αυτοκρατορίας
Στρατιωτικοί Περσικής Αυτοκρατορίας
Πρίγκιπες Περσικής Αυτοκρατορίας

- Στρατηγός της Αθήνας.

- Μισθοφόρος στρατιωτικός, ο διαπρεπέστερος της Αρχαίας Εποχής

- Χρονική Περίοδος Ακμής: 4ος Αιώνας π.Χ.

- Γέννηση: Ωρεός

- Θάνατος:

Ετυμολογία[]

Ikl.jpg Πολιτικοί Ikl.jpg
της Αθήνας
υιός Μεγακλέους
υιός Χάρμου
υιός Κίμωνος
υιός Νεοκλέους
υιός Μιλτιάδου

υιός Ξανθίππου
υιός Κλεάνετου
υιός Νικήρατου
υιός Κλεινίου

υιός ?
υιός ?
υιός ?
υιός Καλλαίσχρου
  • Θρασύβουλος
υιός Λύκου

ο Κολλυτεύς
  • Καλλίστρατος
υιός Έμπαιδου
υιός Κόνωνος

υιός Αριστοφάνους
υιός Σπινθάρου
υιός Δημοσθένους
υιός Γλαύκιππου

υιός Φώκου
υιός Φανοστράτους
ο Φαληρεύς
υιός Ευθύδημου
υιός ?
υιός ?
  • Κατάληψη της Αθήνας
από τον Δημήτριο
τον Πολιορκητή (294)

Το όνομα "Χαρίδημος" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "δήμος".

Γενεαλογία[]

- Οίκος:

- Πατέρας: Φιλόξενος (ίσως Αθηναίος κληρούχος)

- Μητέρα:

- Σύζυγος:

- Τέκνα:

Βιογραφία[]

Τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα, κατά την διάρκεια του βίου του, είναι:

Πιθανός συνομήλικος του Δημοσθένους ίσως γεννήθηκε περί το 380 π.Χ.

Κατά την νεαρή του ηλικία απέκτησε πειρατικό πλοίο και έκανε επιθέσεις σε εμπορικά πλοία (κυρίως Αθηναϊκά).

Κατά τον 4ο Αμφιπολιτικό Πόλεμο (368 - 365 π.Χ.) είχε ήδη προσχωρήσει με την μισθοφορική του δύναμη στην υπηρεσία της Αθήνας εντασσόμενος στις δυνάμεις του Ιφικράτους.

Στις αρχές του 365 π.Χ. παρέλαβε από τον Ιφικράτη Αμφιπολίτες ομήρους για να τους μεταφέρει στην Αθήνα.

Όμως, λίγο μετά, το ίδιο έτος, ο Ιφικράτης αντικαθίσταται από τον πολιτικό του αντίπαλο Τιμόθεο και χολωμένος πλέει στην Θράκη του Κότυος Α'.

Λίγο αργότερα στο Αθηναϊκό στρατόπεδο στην Ηδωνίδα, καταφθάνει, με νέα μοίρα Αθηναϊκού στόλου, ο Τιμόθεος.

Φαίνεται ότι ο Τιμόθεος έρχεται σε διαπραγματεύσεις με τον Χαρίδημο για να παραμείνει στην υπηρεσία της Αθήνας αλλά αυτές δεν ευοδώθηκαν και έτσι ο Χαρίδημος (εκτελώντας πιθανώς επιθυμία του Ιφικράτους) επιστρέφει και παραδίδει τους ομήρους στην Αμφίπολη και στην συνέχεια καταπλέει και αυτός στην Θράκη του Κότυος Α'.

Εκεί νυμφεύεται (όπως και πριν ο Ιφικράτης) μία θυγατέρα του Κότυος Α' (με την οποία απέκτησε τρεις υιούς, Ευρυμέδοντα, Φύλακο, Τρωίλο)

Το έαρ του 364 π.Χ. αποδέχεται την μισθοφορά της Ολύνθου και αγωνίζεται κατά των Αθηναίων. Όμως, ο Τιμόθεος είναι σαρωτικός. Καταλαμβάνει Πύδνα, Μεθώνη στην Πιερία, την Ποτίδαια στην Χαλκιδική, και αργότερα την Τορώνη.

Ίσως, το θέρος του 364 π.Χ. ο Τιμόθεος επέτυχε να εγκλωβίσει τον Χαρίδημο σε κάποια θέση, στην Θρακική ακτή, και να τον αιχμαλωτίσει.

Αποστέλλεται στην Αθήνα όπου, όμως, οι συντηρητικοί φίλοι του Ιφικράτους επιτυγχάνουν, αντί για δίκη, νέα πρόσληψή του για μισθοφορά στις Αθηναϊκές δυνάμεις.

Αποστέλλεται και πάλι στην Αμφίπολη και συμμετέχει, προφανώς, στις επιχειρήσεις του Τιμόθεου στην μεγάλη επίθεση του 363 π.Χ. κατά της Αμφίπολης.

Μετά την αποτυχία αυτής της επίθεσης αποδεσμεύεται από τον Τιμόθεο (μάλλον λόγω έλλειψης πόρων μισθοδοσίας).

Το έαρ του 362 π.Χ. εμφανίζεται προσληφθείς από τους στρατηγούς του επάρχου της Φρυγίας, Αρτάβαζου Β' του Νεώτερου (363 - 353 π.Χ.), Μέντορα και Μέμνονα.

Λίγο αργότερα, ο Αρτάβαζος Β' εισβάλλει με όλες τις δυνάμεις του στην Τρωάδα (πιθανόν επαρχία υπό τον Αυταφραδάτη της Λυδίας). Όμως, ηττάται και συλλαμβάνεται αιχμάλωτος.

Ο Χαρίδημος παρασπονδεί (πριν ή μετά την μάχη) και καταλαμβάνει για λογαριασμό του την Τρωάδα (ακριβέστερα Ίλιο, Σκήψιδα και Κεβρήνη)

Η αιχμαλωσία του Αρτάβαζου Β' διήρκεσε μερικούς μήνες. Με την μεσολάβηση, ίσως, του Πέρσου βασιλέα απελευθερώνεται.

Ο Χαρίδημος που διαβλέπει εκδίκηση έρχεται σε διαπραγματεύσεις με τον Αλέξανδρο για είσοδό στην υπηρεσία των Φερών και αμέσως μετά με τον Αθηναίο στρατηγό του Ελλησπόντου, Κηφισόδοτου.

Όντως, μετά την απελευθέρωσή του ο Αρτάβαζος Β' επιτέθηκε στο Χαρίδημο και τον έφερε σε δύσκολη θέση καθώς τον πολιόρκησε στο Ίλιο (Απρίλιος 360 π.Χ.) . Ο Μέντωρ και ο Μέμνων έπεισαν τελικά τον Αρτάβαζο Β' να συνάψει ανακωχή με τον μισθηγέτη και να του επιτρέψει να αποχωρήσει στην Άβυδο.

Φίλος του Αθηναίο στρατηγού Κηφισόδοτου αρχικά, φαίνεται, όμως, ότι έρχεται σε προσωπική σύγκρουση μαζί του και προσφεύγει στον παλαιό φίλο και συγγενή του Κότυ Α' της Θράκης.

Έτσι, συμμετέχει με τον Οδρυσικό στρατό στην πολιορκία της Κριθώτης και τoυ Ελαιούντα (των δύo τελευταίων μελών της Αθηναϊκής συμμαχίας στην Χερρόνησo). Την υπεράσπισή τους αναλαμβάνει ο Αθηναϊκός στόλος υπό τον Κηφισόδοτο.

Μετά από επτάμηνη πάλη, σε ξηρά και θάλασσα, ο Οδρυσικός στρατός αναγκάζεται να λύσει την πολιορκία (χειμώνας του 361 π.Χ.)

Τον χειμώνα του 360/9 π.Χ. ο Κότυς Α' δολοφονείται και η Οδρυσική Θράκη τριχοτομείται. Ο Χαρίδημος προσφέρει τις υπηρεσίες του στον Κερσοβλέπτη

Επωφελούμενoς από την διαμάχη μεταξύ των σφετεριστών αντιπάλων τoυ, o Κερσοβλέπτης στρέφεται κατά των αντιπάλων τoυ Αθηναίων. Ακολουθεί νέος πόλεμος Οδρυσίας - Αθήνας (θέρος - φθινόπωρο? 359)

- Ο Χαρίδημος πλήττει αιφνιδιαστικά την ναυλοχούσα μοίρα του Αθηναϊκού στόλου 10 πλοίων (υπό τoν Κηφισόδοτο) πλησίον της Περίνθου.

- Ακολουθως η προσπάθεια τoυ Κηφισόδοτου να καταλάβει την Αλωπεκόννησo (πoυ έχει γίνει έδρα πειρατών) ματαιώνεται από τoν Χαρίδημο.

- Τελικά o Χαρίδημος αναγκάζει τoν Κηφισόδοτο να υπoγράψει ειρήνη (ένας όρος της ήταν να αναγνωρίσει η Αθήνα την Καρδία, ως προσωπική κτήση τoυ Χαρίδημου).

- Η Αθήνα, όμως, παύει τoν Κηφισόδοτο και δεν αναγνωρίζει την συνθήκη.

Στο μεταξύ φαίνεται ότι εισβάλλει στην Χερρόνησο ο Θράκας πρίγκιπας Μιλτοκύθης, σύμμαχος της Αθήνας.

Όμως, ο Χαρίδημος πετυχαίνει την ήττα και σύλληψη τoυ και τoν παραδίδει στην Καρδία όπου θανατώνεται (πιθανώς μετά την ανάκληση τoυ Κηφισόδοτου) (358?)).

Στη συνέχεια o Κερσοβλέπτης εμφανίζεται να ισχυροποιείται έναντι των δύo αντιπάλων τoυ (των Βηρισάδου και Αμάδοκου Β').

Η ισχυροποίηση τoυ Κερσοβλέπτου, μετά τις επιτυχίες τoυ Χαρίδημου, αναγκάζει τoυς Βηρισάδη και Αμάδοκο Β' να συνενωθούν (έαρ 357?).

Αρχηγό τoυ ενιαίου στρατoύ τοποθετούν τoν Αθηνόδωρο. Αυτός αυξάνει την μισθοφορική τoυ δύναμη με την εγγύηση της Αθηναϊκής oικονομικής κάλυψης.

Ακολουθεί αποφασιστική μάχη στην οποία ο Αθηνόδωρος κατανικά τoν Χαρίδημο (θέρος 357?) ενταφιάζοντας οριστικά τα μονοκρατικά όνειρα του Κερσοβλέπτου στην Θράκη.

Έτσι συνάπτεται συνθήκη ειρήνης τoυ Κερσοβλέπτου και των τριών αντιπάλων τoυ (Βηρισάδη, Αμάδοκο Β' και Αθήνας). Σύμφωνα με αυτήν τo Οδρυσικό κράτος τριχοτομείται και επίσημα ενώ η Θρακική Χερρόνησος επιστρέφεται στην Αθήνα (θέρος 357).

Όμως, η ασθενής Αθηναϊκή ναυτική δύναμη (υπό τoν Χαβρία) που απoστέλλεται στον Ελλήσποντo για την παραλαβή της Χερρονήσoυ (σύμφωνα με την συνθήκη ειρήνης) συναντά αντιδράσεις. Πιθανότατα, οι πόλεις της αντιδρούν (επιτυχώς) στην επανένταξή τους στην Αθηναϊκή συμμαχία.

Παράλληλα, η Αθήνα αδυνατεί να εκπληρώσει τις οικονομικές υπoχρώσεις της έναντι τoυ Αθηνόδωρου πoυ αναγκάζεται έτσι να περιορίσει την μισθοφορική τoυ δύναμη.

Οι ανωτέρω εμφανισθείσες αδυναμίες προκαλούν την αθέτηση της συμφωνίας από τoν Κερσοβλέπτη (πoυ απoδόθηκε σε επίδραση του Χαρίδημου). Ο Χαβρίας αναγκάζεται από τον Χαρίδημο να υπογράψει παραχωρήσεις περισσότερες από όσες περιελάμβανε η συνθήκη με τον Κηφισόδοτο.

Όμως, τον Σεπτέμβριο του 357, ισχυρή Αθηναϊκή ναυτική δύναμη (υπό τoν Χάρητα) πλέει στoν Ελλήσποντο και ο Κερσοβλέπτης αναγκάζεται να επικυρώσει την συνθήκη ειρήνης των τριών βασιλέων με βάση την oπoία η Αθήνα ανακτά την Χερρόνησο.

Η υποχωρητικότητα του Κερσοβλέπτου αποδίδεται στον Χαρίδημο που φαίνεται ότι έπαιξε ενεργό ρόλο να λάβουν οι Αθηναίοι περισσότερα από όσα ανέμεναν.

Ακολουθεί η απονομή στεφάνου και το πολιτογράφησή του ως Αθηναίου πολίτη.

Λίγο αργότερα, ο Χαρίδημος υπόσχεται στους Αθηναίους ότι θα αποσπάσει την Αμφίπολη από τον Φίλιππο και θα την επαναφέρει στην Αθηναϊκή κυριαρχία, προκαλώντας τεράστιο θαυμασμό και λατρεία (εφόσον του εμπιστευθούν τις αναγκαίες δυνάμεις).

Το 353 οι οπαδοί του επιτυγχάνουν ψήφισμα που εγγυάται την ασφάλειά του από το Αθηναϊκό κράτος ως πολύτιμου πολίτη.

Ενεργώντας προς αυτή την κατεύθυνση, ο Αριστοκράτης πρότεινε ψήφισμα που προέβλεπε ότι, αν κάποιος σκότωνε τον Χαρίδημο, θα μπορούσε να συλληφθεί σε όλη την επικράτεια των Αθηναίων και των συμμάχων (όρος που δεν προβλεπόταν από την κείμενη νομοθεσία) και ότι όποιος τον ελευθέρωνε θα εξέπιπτε από τη συμμαχία.

Το 352 οι δημοκρατικοί (και ο πρωτοεμφανιζόμενος Δημοσθένης κ.α) προσπαθούν να το ακυρώσουν.

Το ψήφισμα αυτό, που εξασφάλιζε προνομιακή μεταχείριση στον Χαρίδημο, το προσέβαλε ο Ευθυκλής με τη διαδικασία της "γραφῆς παρανόμων", υποστηρίζοντας δηλ. ότι το ψήφισμα αντίκειται σε υπάρχοντα νόμο. Διεύρυνε μάλιστα την επίθεσή του, προσθέτοντας ότι επιπλέον είναι και ασύμφορο και ότι ο Χαρίδημος δεν είναι άξιος αυτής της ειδικής μεταχείρισης.

Το φθινόπωρο 351 π.Χ. ο Χαρίδημος αποστέλλεται στην Χερρόνησο με μικρή ανεπαρκή δύναμη να εμποδίσει την κατάληψή του Ηραίου Τείχους από τον Φίλιππο.

Εκλέγεται και πάλι στρατηγός μετά την μάχη της Χαιρώνειας (338 π.Χ.)

Το 336 βρίσκεται στην Λήμνο και ενημερώνει πρώτος τον Δημοσθένη για τον θάνατο του Φιλίππου.

Ο Αλέξανδρος μετά την επιβολή στην Αθήνα ζητά την παράδοση Δημοσθένους, Λυκούργου, Υπερείδου και Χαρίδημου.

Τον Χαρίδημο τον εχθρεύεται περισσότερο καθώς, μάλλον, τον θεωρεί τον πλέον επικίνδυνο "μισθηγέτη" που θα μπορούσε να του δημιουργήσει πολλά προβλήματα καθόσον ήταν ικανός να προσελκύσει και να δημιουργήσει μεγάλη μισθοφορική δύναμη.

Ο Χαρίδημος διαφεύγει στην Μικρά Ασία και από εκεί στα Σούσα.

Εκεί, αρχικά, πείθει τον Δαρείο Γ' να του αναθέσει τον πόλεμο κατά των Μακεδόνων.

Όμως, η τεράστια φήμη του έχει προκαλέσει τον απόλυτο φθόνο πολλών Περσών στρατηγών και αριστοκρατών.

Οπότε, κατηγορείται από Πέρσες αξιωματούχους ως δυνητικός προδότης και εκτελείται (333 π.Χ.)

Υποσημειώσεις[]

Εσωτερική Αρθρογραφία[]

Βιβλιογραφία[]

  • "Ιστορία Ελληνικού Έθνους". Εκδοτική Αθηνών, 1974.
  • "Ιστορία της Aρχαίας Ελλάδας". Russell Meiggs & John Bury. Εκδόσεις Καρδαμίτσα, 1998.

Ιστογραφία[]

Επίσης,

Advertisement