Science Wiki
Advertisement

Χρέος

debt

Χρέος

Παγκόσμιο Χρέος (2015)

Οικονομία Οικονομολογία
Επιστημονικοί Κλάδοι Οικονομολογίας Νόμοι Οικονομολογίας Θεωρίες Οικονομολογίας Χρηματιστήρια Γης Τράπεζες Γης Κλάδοι Οικονομίας Οικονομικά Εργαλεία Οικονομικά Μεγέθη Οικονομικά Παράδοξα Οικονομικά Φαινόμενα‎ Οικονομικές Έννοιες Οικονομικές Διαδικασίες‎ Οικονομικές Θεωρίες Οικονομικές Καταστάσεις Οικονομικές Πράξεις Οικονομολόγοι Γης

- Ένα Οικονομικό Μέγεθος.

Ετυμολογία[]

Η ονομασία "Χρέος" σχετίζεται ετυμολογικά με την λέξη "χρεία" και χρήμα.

Το χρέος προϋπήρχε του χρήματος.

Εισαγωγή[]

Χρέος σημαίνει βασικά την υποχρέωση για χρηματική καταβολή. Έχει όμως και μεταφορική σημασία, που σημαίνει την ηθική υποχρέωση του ανθρώπου να κάνει μια πράξη ή ενέργεια ή να εκτελέσει ένα καθήκον.

Η νομική έννοια που έχει η λέξη είναι η υποχρέωση ενός προσώπου που συνίσταται είτε στο να καταβάλει χρήματα, είτε στο να δώσει ορισμένα πράγματα είτε στο να προσφέρει ορισμένες υπηρεσίες.

Αντίθετη έννοια προς το χρέος είναι το δικαίωμα που σημαίνει στην περίπτωση αυτή την αξίωση που έχει ένα πρόσωπο έναντι άλλου ή και άλλων να εκπληρώσουν το χρέος τους. Όταν χρέος και δικαίωμα συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο, τότε το χρέος παύει να υπάρχει (αποσβέννυται).

Στη διαδρομή των αιώνων εφαρμόσθηκαν πολλά μέσα για τον εξαναγκασμό της εξόφλησης του χρέους. Έτσι οι οφειλέτες, φυσικά πρόσωπα, πωλούνταν ως δούλοι στην Ελληνική και Ρωμαϊκή αρχαιότητα και στην πιο παλιά ρωμαϊκή εποχή, αν οι δανειστές ήταν πολλοί, μπορούσαν να τεμαχίσουν και να διαμοιράσουν το σώμα του οφειλέτη, ο οποίος έδινε για ασφάλεια των δανειστών του το σώμα του.

Στη νεότερη εποχή και σήμερα μπορεί ο δανειστής για να εισπράξει την απαίτησή του, δηλαδή το χρέος του οφειλέτη, εκτελώντας δικαστική απόφαση ή συμβόλαιο, να κατάσχει κινητά πράγματα ή ακίνητα κτήματα του οφειλέτη και να τα πουλήσει σε δημόσιο πλειστηριασμό, που γίνεται από δημόσιο όργανο, που ονομάζεται συμβολαιογράφος και με το τίμημα που θα εισπραχθεί που λέγεται εκπλειστηρίασμα, να ικανοποιήσει την απαίτησή του.

Ακόμη μπορεί να ζητήσει από το αρμόδιο δικαστήριο να του επιτρέψει να κλείσει στη φυλακή (προσωποκράτηση) τον οφειλέτη μέχρις ότου πληρώσει το χρέος του.

Εκτός από το χρέος που αναφέρεται πιο πάνω, υπάρχουν και τα χρέη των πολιτών προς το κράτος, από φόρους κι άλλες υποχρεώσεις, και προς νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Δήμους, κοινότητες κλπ.). Και για την είσπραξη αυτών των χρεών ισχύουν τα ίδια αναγκαστικά μέσα (κατάσχεση πραγμάτων και κτημάτων και προσωπική κράτηση).

Παράλληλα με τα παραπάνω χρέη υπάρχουν και τα δημόσια χρέη που είναι οι υποχρεώσεις ενός κράτους να πληρώσει σε διάφορους δανειστές του, Τράπεζες ξένες και εθνικές και διάφορους άλλους δανειστικούς οργανισμούς, καθώς και ξένα κράτη, τα χρήματα που δανείσθηκε ή την αξία των πραγμάτων που αγόρασε.

Ιστορία[]

Σύμφωνα με την Γλωσσολογία, το χρήμα είναι παράγωγη λέξη και προέρχεται από την λέξη χρέος

Αυτό σημαίνει ότι το χρέος προϋπήρχε του χρήματος.

Υποσημειώσεις[]

Εσωτερική Αρθρογραφία[]

Βιβλιογραφία[]

Ιστογραφία[]

Επίσης,

Advertisement